Perinnetalot

Kohkola

1990-luvun loppupuolella vanhaa Kohkolan taloa purettiin Kaulirannalla. Museoyhdistys piti pikakokouksia ja kävi katsomassa taloa, joka oli purettu jo hirsikehikkoon asti. Talo ostettiin Mirja ja Pentti Naaskolta vuonna 1997.

Rakennus siirrettiin kahdessa osassa Niuron pihapiiriin Niuron ”vanhan puolen” paikalle. Talo entisöitiin ja kalustettiin mm. Kohkolasta lahjoituksena saaduilla kalusteilla. Kauppaneuvos Ahon perikunta lahjoitti huonekaluja, joilla sisustettiin talon kulmakamari Ahon kammariksi.

Kustannuksiin oli anottava leader-rahaa. Anomuksessa talosta luvattiin tehdä koristemaalauskeskus, mikä tarkoitti sitä, että talossa oli oltava kurssi- ja näyttelytoimintaa useiden vuosien ajan. Siksi taloon oli kalustettava mm. nykyajan vaatimuksia vastaa keittiö.

Kohkolassa on opetettu koristemaalauksen lisäksi, kankaankudontaa, tilkunplokkausta, verkonkorjausta ja -pauloitusta. On ollut taidenäyttelyitä, posliininmaalausnäyttely, valokuvanäyttelyitä, terästöiden näyttely ym. Professorit Juha Pentikäinen ja Tarmo Kunnas ovat luennoineet jne.

Kun Niuron talossa on pidetty juhlia, Kohkolassakin on voitu kokoontua tarpeen mukaan.

Niuro

Kunta oli ostanut Niuron perinnetalon ja se saatiin museo- ja kotiseutuyhdistyksen käyttöön vuonna 1992. Yhdistys kalusti sen ja osti mm. tarvittavat astiat. Nyt taloa voitiin vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin korvausta vastaan. Alatalon Helmi on huolehtinut talon kunnosta ja vuokrauksesta viime vuosiin asti. Hänen työtään jatkaa nyt Laila Mäntyranta.

Niuron talo on suosittu kokoontumispaikka ennen kaikkea sijaintinsa ja kauniiden maisemien vuoksi. Sinne kokoonnutaan viettämään perhejuhlia: häitä, ristiäisiä, hautajaisia, syntymäpäiviä. Koulutapaamisten ja luokkakokousten pitopaikkana se on suosittu, ja monet yhdistykset pitävät siellä kokouksiaan.